شخصیت های جاودان تاریخ
انتظار
خدایا تو آنی توانی به آنی جهانی به نیستی کشانی

 هفدهم آبان سال 1332 دو ماه و 21 روز پس از کودتاى 28 مرداد،

 محاکمه دکتر محمد مصدق آغاز شد. 



هفدهم آبان سال 1332 دو ماه و 21 روز پس از کودتاى 28 مرداد، محاکمه دکتر محمد مصدق که در بازداشت بود به اتهام ضدیت با سلطنت و قصد برکنارکردن شاه و نیز به عنوان مسبب وقایع 25 تا 28 مرداد در محکمه نظامى تهران آغاز شد.

دکتر مصدق هنگام معرفى، خود را نخست وزیر قانونى ایران اعلام و به صلاحیت محکمه اعتراض کرد و گفت که تنها دیوان عالى کشور مى تواند رئیس دولت را بازخواست قضایى کند.

با بیان این مطلب، جلسه محاکمه به مدت یک هفته تعطیل شد تا اعضاى محکمه که چند افسر ارشد بودند به صلاحیت خود رسیدگى کنند.

دکتر مصدق گفته بود که طبق قوانین ایران، دیوان عالى کشور جاى رسیدگى به قصور نخست وزیر و وزیران است. وى برکنارى خود را یک کودتا با نقشه خارجى خوانده بود و گفته بود که جز با راى عدم اعتماد پارلمان، فرد دیگری حق برکنارى نخست وزیر را ندارد و در صورت وقوع چنین عملى، این مرتکب است که باید به اتهام نقض قانون اساسى و نادیده گرفتن اراده مردم محاکمه و مجازات شود. کودتا یعنى برکنار کردن دولت از طرق غیرقانونى و بنابراین کودتاگران مجرمند، نه من که برگزیده ملت و رئیس قانونى دولت هستم. عامل و دست نشانده بیگانه خائن و مجرم است، نه من.

انتشار اخبار مربوط به آغاز محاکمه دکتر مصدق که در جامعه ایران از محبوبیت فراوان برخوردار بود و نیز گزارش‌هاى مربوط به تجدید روابط ایران و انگلستان و خبرهایى که حکایت از سفر قریب الوقوع ریچارد نیکسون معاون وقت رئیس جمهورى امریکا به تهران داشت خشم مردم را برانگیخت؛ بازار تهران به نشانه اعتراض تعطیل و تظاهرات مردم در چند شهر ازجمله تهران و تبریز آغاز شد و اعتصاب و تظاهرات سراسرى از روزهاى بعد اعلام شد که نظامیان حکومت (دولت کودتا) وارد عمل شدند، قسمتى دیگر از بازار تهران را ویران و به سوى مردم معترض تیراندازى کردند که ضمن آن دو تن کشته و عده‌اى مجروح شدند. چندین بازرگان و عده‌اى از چهره شناخته شده ملى گرا نیز دستگیر شدند.

براى پیشگیرى از وقایع مشابه؛ در اصفهان، فارس و خوزستان حکومت نظامى اعلام و رفت و آمد درساعات شب و تشکیل اجتماعات بیش از سه نفر ممنوع شد. هم‌زمان شمارى از مهندسان و کارکنان شرکت ملى نفت ایران نیز به اتهام هوادارى از دکتر مصدق و جنبش‌هاى چپ از کار برکنار شدند.

در نهایت دادگاه نظامى با وجود دفاع منطقى، مستدل و مستند دکتر مصدق برگزار شد و وی را به سه سال زندان محکوم کرد. پس از گذراندن سه سال زندان دکتر مصدق به ملک خود در احمد آباد تبعید شد و تا آخر عمر تحت نظارت شدید بود. 


---------------------------------------------------------------------------------------

داستان های کوتاه و پند آموز

 

اولین پادشاه زن ایرانی پس از ورود اسلام



"شیرین" ملقب "ام رستم" دختر رستم بن شروین از سپهبدان خانان باوند در مازندران و همسر فخرالدوله دیلمی(387ق. ـ 366ق.) که پس از مرگ همسر به پادشاهی رسید او اولین پادشاه زن ایرانی پس از ورود اسلام بود. او بر مازندران و گیلان ، ری ، همدان و اصفهان حکم می راند .

به او خبر دادند سواری از سوی محمود غزنوی آمده است.

سلطان محمود در نامه ی خود نوشته بود :

باید خطبه و سکه به نام من کنی و خراج فرستی والا جنگ را آماده باشی .

ام رستم ، به پیک محمود گفت : اگر خواست سرور شما را نپذیرم چه خواهد شد ؟

پیک گفت آنوقت محمود غزنوی سرزمین شما را براستی از آن خود خواهد کرد .

ام رستم به پیک گفت : که پاسخ مرا همین گونه که می گویم به سرورتان بگویید :

در عهد شوهرم همیشه می ترسیدم که محمود با سپاهش بیاید و کشور ما را نابود کند
 ولی امروز ترسم فرو ریخته است برای اینکه می بینم شخصی مانند محمود غزنوی که می گویند یک
 سلطانی باهوش و جوانمرد است برروی زنی شمشیر می کشد به سرورتان بگویید
 اگر میهنم مورد یورش قرار گیرد با شمشیر از او پذیرایی خواهم نمود اگر محمود را شکست دهم
 تاریخ خواهد نوشت که محمود غزنوی را زن جنگاور کشت و اگر کشته شوم باز تاریخ یک سخن خواهد گفتمحمود غزنوی زنی را کشت .

پاسخ هوشمندانه بانو ام رستم ، سبب شد که محمود تا پایان زندگی خویش از لشکرکشی به ری خودداری کند .

ام رستم پادشاه زن ایرانی هشتاد سال زندگی کرد و همواره مردمدار و نیکخو بود. 

---------------------------------------------------------------------------------------

بانو گادایوا هدیه‌ای از جانب خدا




در انگلستان قرون وسطی و در قرن یازدهم میلادی ,در شهر کاونتری ,لئوفریک ,ارل مرسیا ,دوک کاونتری مالیات سنگینی را برای مردم تعیین کرده بود همسر دوک کاونتری انگلیس زنی از طبقات ممتاز جامعه و در عین حال خیلی محبوب و محترم بود.
وقتی ظلم شوهر و مالیات سنگینی که باعث بدبختی مردم شده بود،را مشاهده کرد .
اصرار زیادی به شوهرش کرد تا مالیات را کم کند  ولی شوهرش که دخالت زن را در امور حکومتی خود بر نمی تافت,از این کار سرباز می زد.
سرانجام دوک کاونتری به شرطی قبول کرد که مالیات ها را کاهش دهد که بانو گادایوا برهنه دور تا دور شهر را بگردد ,او تصور میکرد که همسرش با شنیدن این شرط برای همیشه عطای مداخله در امور سیاست و مملکت داری را به لقای آن ببخشد ولی دوک هرگز فکر نمیکرد که همسرش شرط را پذیرفته و به اجرا بگذارد .
خبرش در شهر می پیچد، در روز موعود گودیوا سوار یک اسب در حالی که همه پوشش بدنش فقط موهای ریخته شده روی سینه اش بود در شهر چرخید، ولی مردم شهر به احترام این زن مهربان آن روز، هیچکدام از خانه بیرون نیامدند و تمام درها و پنجره ها را هم بستند.
بانو گادایوا تمام شهری را که در آن پرنده پر نمیزد پیمود و برای دوک کاونتری چاره ای جز برداشتن بار مالیات های گزاف از دوش مردم,باقی نماند.
در تاریخ انگلیس و کاونتری بانو گادایوا به عنوان یک زن نجیب و شریف جایگاه بالایی دارد و مجسمه اش در کاونتری ساخته شده است.



Godgifu یا Godgyfu به معنی «هدیه‌ای از جانب خدا» یک نام قدیمی انگلیسی است و واژهٔ Godiva لاتین‌شدهٔ آن است.
--------------------------------------------------------------------------------------
آخرین اخباری فرهنگی تاریخی

کشف چهار مجسمه طلا از قاچاقچیان اشیای عتیقه





چهار مجسمه طلا به همراه هزار و 214 سکه تقلبی در یک عملیات توسط ماموران پلیس آگاهی شهرستان آزادشهر در استان گلستان کشف شد.

به گزارش میراث آریا(chtn)، به دنبال گزارش مردمی به ماموران انتظامی شهرستان آزادشهر در ارتباط با فعالیت یک باند قاچاق اشیای عتیقه موضوع در دستور کار ماموران پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت و با شناسایی قاچاقچیان اشیای عتیقه در مرحله بعدی متهمان در مخفیگاه‌ خود دستگیر و در بازرسی از محل چهار مجسمه طلا و هزار و 214 سکه تقلبی مربوط به دوران هخامنشیان از آنها کشف و ضبط شد. 

سرهنگ «اکبریان» فرمانده انتظامی شهرستان آزاد شهر با تایید این خبر به میراث آریا گفت: متهمان در یک قدمی فروش این اشیا قرار داشتند که دستگیر شدند .

وی افزود: در این عملیات 5 دستگاه گیرنده ماهواره و مقادیری مواد مخدر نیز کشف شده است .

اکبریان تصریح کرد: تلاش برای شناسایی دیگر متهمان ادامه داد.
---------------------------------------------------------------------------------------
شهروندی سوییسی قرآنی نفیس به موزه هرات اهدا کرد



یک شهروند سوییسی یک نسخه خطی قدیمی قرآن را که 40 سال پیش در کابل خریده بود، به موزه ملی هرات اهدا کرد.

به گزارش میراث آریا (Chtn)،‌ یک قرآن خطی با قدمت 500 سال که 40 سال پیش در کابل به قیمت 2هزار دلار به یک گردشگر سوییسی فروخته شده بود،‌ از سوی یکی از آشنایان او به موزه هرات اهدا شد.

این قرآن که به خط «نسخ» کتابت شده، دو سر لوحه نقاشی شده دارد و 15 جزء قرآن در آن دیده می‌شود.

«الیزابت روبی» که از طرف گردشگر سوییسی مامور تحویل دادن این قرآن نفیس شده از کارشناسان حوزه فرهنگ و علوم اسلامی است. او تاریخ کتابت قرآن را دوره تیموریان دانسته و مکان کتابت را نیز در کشمیر اعلام کرده است.

به گزارش میراث آریا، اگرچه اهدا کنندگان قدمتی 500 ساله برای این قرآن در نظر گرفته‌اند، مسوولان فرهنگی هرات، تعیین قدمت دقیق را به بررسی‌های بیش‌تر کارشناسان موکول کرده‌اند.
-------------------------------------------------------------------------------------

شناخت نقشه ایران در احیای هویت جاده ابیریشم

 

شناسایی نقش ایران در فرهنگ و هویت جاده ابریشم یکی از مباحث مورد نظر در جشنواره امسال است.

به گزارش میراث آریا، «پژوهش»، دبیر جشنواره بین‌المللی راه ابریشم، ضمن اعلام این مطلب افزود: بهره‌برداری از جاذبه‌های فرهنگی، هنری و گردشگری ایران و کشورهایی که در مسیر این جاده قرار دارند نیز در این جشنواره مورد بررسی قرار گرفت.

او در ادامه، با اشاره به این که راه ابریشم تنها یکی از هزاران مسیری است که به‌عنوان جاده ارتباطی میان کشورها مطرح بوده است، تصریح کرد: این جاده امروز به‌عنوان میراثی معنوی و جاده‌ای تاریخی و نـــــــــمادین، برای ایجاد تعامل بیش‌تر میان ملل مورد توجه و اهمیت است.

به گزارش میراث آریا، دبیر جشنواره راه ابریشم هم‌چنین به اهداف برگزاری این جشنواره اشاره کرد و اظهار داشت: ایجاد فضای هم‌اندیشی برای صاحب‌نظران و پژوهشگران داخلی و خارجی در حوزه گردشگری، تبیین نقش گردشگری در توسعه راه ابریشم و شناسایی موانع موجود بر سر راه توسعه گردشگری میان ایران و کشورهای جاده ابریشم و هم‌چنین معرفی فضاهای باستانی در این مسیر از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

او همکاری دستگاه‌های فرهنگی برای احیای این مسیر تاریخی را امری ضروری دانست و یادآور شد: ‌راه ابریشم در ابتدا جاده‌ای برای سهولت حمل‌ونقل کالا و بعدها مسیری برای تبادل فرهنگی-هنری و شاهراه ارتباطی در زمینه‌های اقتصادی-اجتماعی-‌ سیاسی و فرهنگی محسوب می‌شد.

تشدید برخورد با متجاوزان حریم آثار ملی گیلان

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: آثار ثبت‌شده هویت تاریخی گیلان است و با متجاوزان به حریم آثار ملی در این استان به‌شدت برخورد می‌‌شود.

«امید عزیزی» با محکومیت تخریب بخشی از خانه مسکونی پاک‌سرشت صوفی املش که به ثبت ملی رسیده است، اظهار داشت: در لحظات اولیه تخریب بخشی از این مکان تاریخی با عوامل تخریب برخورد قانونی شد و از ادامه تخریب جلوگیری به عمل آمد.

او گفت: حفظ آثار تاریخی و ثبت‌شده ملی از مهم‌ترین وظایف سازمانی این اداره‌کل است و به هیچ قیمتی اجازه نمی‌دهیم عده‌ای سودجو آثار ملی گیلان را که هویت تاریخی این استان ولایتمدار است، تخریب کنند.

عزیزی تصریح کرد: شورای فنی و پایگاه‌های حفاظتی این اداره‌کل به‌صورت شبانه‌روزی آماده برخورد با متجاوزان به حریم آثار ملی هستند و بر اساس قانون، بدون هیچ اغماضی با متخلفان برخورد می‌شود.

این مقام مسوول با اشاره به وظیفه ذاتی و حاکمیتی این اداره‌کل برای شناسایی و ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی و تاریخی، بیان داشت: طبق بند ۶ ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب سال ۶۷ مجلس شورای اسلامی در این زمینه اقدام کرده‌ایم.

او با اشاره به تخریب غیرقانونی بخشی از خانه مسکونی پاک‌سرشت صوفی به دست فرد معلوم، اظهار داشت: از تخریب بخش عمده‌ای از این خانه جلوگیری شد و پرونده متخلف با تکمیل در بخش حقوقی این اداره برای مرجع قضایی ارسال شد.

عزیزی گفت: طبیعی است ثبت یک اثر ملی دارای آثار حقوقی است که از جمله آن‌ها ضرورت اقدام‌های حفاظتی و حراستی است و این موضوع به مالک خصوصی ابلاغ شده است.

این مقام مسوول خاطر‌نشان کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان به استناد ماده ۵۵۸ و ۵۶۴ قانون مجازات اسلامی دایر بر تخریب بخشی از یک اثر تاریخی ثبت‌شده علیه فرد معلومی شکایت و تقاضای رسیدگی عاجل کرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان اضافه کرد: خانه مسکونی پاک‌سرشت صوفی در بخش مرکزی املش گیلان واقع شده است و قدمت آن به اواسط دوره قاجار می‌رسد.

عزیزی با قدردانی از همکاری مردم با ماموران یگان حفاظت گفت: میراث‌فرهنگی یادگار نیاکان و هویت گیلان است و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان بیش‌تر زمان و نیروی انسانی خود را معطوف حفاظت از آثار تاریخی استان کرده است.

او افزود: مردم در صورت مشاهده افراد سودجو و مخربان آثار تاریخی گیلان، مراتب را به این اداره‌کل و یا پایگاه‌های حفاظتی مستقر در شهرستان‌ها اطلاع دهند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان این که اصالت هر قوم و ملتی در فرهنگ و تمدن آن‌ها نهفته است، تصریح کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان تلاش گسترده‌ای را در حفظ و نگهداری فرهنگ و دستاوردهای فرهنگی اجرایی کرده است.

او اظهار داشت: نیروهای یگان گیلان در سطح استان مستقرند و وظیفه سرکشی به آثار و تپه‌های ثبتی را به عهده دارند، و به محض مشاهده حفاری یا دخل و تصرف در آثار یا تجاوز به حریم بناهای تاریخی شهرستان‌ها مراتب را به دفتر یگان اطلاع داده، با هماهنگی و تعامل نیروهای انتظامی اقدام‌های لازم را انجام می‌دهند.

به گزارش میراث آریا، عزیزی افزود: یگان حفاظت، نیروی مخلص در دفاع از آثار تاریخی و فرهنگی و نماینده مردم در برخورد با متجاوزان به آثار ملی است.

او با تشریح ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی یادآور شد: طبق این ماده هرکس به تمام و یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌‌های فرهنگی، تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است یا تزئینات، تاسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که به طور مستقل نیز واجد حیثیت فرهنگی، تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از یک سال تا ۱۰ سال محکوم می‌شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 13 آذر 1390برچسب:شخصیتهای جاویدان,تاریخ,مصدق,
ارسال توسط علی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 66
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 69
بازدید ماه : 482
بازدید کل : 142857
تعداد مطالب : 198
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1



ابزار وبلاگنویسان ابزار وبلاگنویسان p30java